loading...
ایران مذهبی
مجتبی بازدید : 43 شنبه 1392/07/13 نظرات (1)

1- الْمُؤ مِنُ يَحْتاجُ إ لى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفيقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.

فرمود: مؤ من در هر حال نيازمند به سه خصلت است : توفيق از طرف خداوند متعال، واعظى از درون خود، قبول و پذيرش نصيحت كسى كه او را نصيحت نمايد.

 

2- قالَ عليه السلام : مُلاقاةُ الاْ خوانِ نَشْرَةٌ، وَ تَلْقيحٌ لِلْعَقْلِ وَ إ نْ كانَ نَزْرا قَليلا.

فرمود: ملاقات و ديدار با دوستان و برادران - خوب - ، موجب صفاى دل و نورانيّت آن مى گردد و سبب شكوفائى عقل و درايت خواهد گشت ، گرچه در مدّت زمانى كوتاه انجام پذيرد.

 

3- قالَ عليه السلام : إ يّاكَ وَ مُص احَبَةُالشَّريرِ، فَإ نَّهُ كَالسَّيْفِ الْمَسْلُولِ، يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ يَقْبَحُ اءثَرُهُ.

فرمود: مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور، چون كه او همانند شمشيرى زهرآلود، برّاق است كه ظاهرش زيبا و اثراتش زشت و خطرناك خواهد بود.

مجتبی بازدید : 51 شنبه 1392/07/13 نظرات (1)

زندگینامه امام جواد علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

دهم رجب سالروز میلاد باسعادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی ( علیه السلام ) نهمین پیشوای شیعیان است . تنها فرزند وجگر گوشه امام رضا (علیه السلام) که درسنین کودکی سایه پر مهر پدر را از دست داد وردای امامت ورهبری امت اسلامی را بر دوش گرفت و طی هفده سال جانهای تشنه حقیقت ومعنویت را از وجود پر برکت خویش بهرمند وبه احیای دین مبین اسلام که دست خوش آماج حملات از خدا بی خبران شده بود پرداخت . اما همین از خدا بی خبران که تاب تحمل وجود ذی جود امام را نداشتند خیلی زود زشت ترین عمل زندگی خود را مرتکب شدند وحضرت را در سنین جوانی به شهادت رساندند. 

 

بجاست به این مناسبت گوشه ای از زندگی امام را مختصرا بیان نمائیم تا مقدمه ای بر شناخت بیشتر آن بزرگوار باشد.

مجتبی بازدید : 36 شنبه 1392/07/13 نظرات (0)

1- پرهيزكارى و رعايت تقوا; قرآن كريم مى فرمايد: (… وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ); … و از خدا پروا نماييد و بدانيد خدا با پرهيزكاران است.

و در جايى ديگر مى فرمايد: (… إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاكُمْ …); … گرامى ترين شما نزد خداوند باتقواترين شماست…

يك جوان شايسته از نظر قرآن، كسى است كه تقوا و پرهيزكارى را پيشه مى كند.

پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: خداوند متعال به وجود جوان عبادت پيشه (و با تقوا) بر فرشتگان مى نازد و مى فرمايد: «اين بنده ى مرا بنگريد به خاطر من از هواى نفس خود دست كشيده است.

مجتبی بازدید : 34 شنبه 1392/07/13 نظرات (0)

جوانى بهترين و حساس ترين دوره ى عمر هر موجودى بهويژه انسان به حساب مى آيد. در همين دوره است كه انسان مى تواند سرنوشت خويش را رقم بزند و افق آيندهى خود را روشن و درخشان و يا آن را تيره و تار سازد.قالب وجودى يك انسان در دوره ى جوانى شكل مى گيرد و آينده ى او هم بر اين اساس رقم مى خورد. در هر عصرى جوانان بيشتر مورد توجه اند و در شكل گيرى موضوعات مختلف در جوامع نقش مؤثرى ايفا مى كنند و در اين ميان برخى افراد، احزاب، قدرت ها و… از احساسات پاك، شور و تحرك و نيروى سازنده ى جوانان در راستاى منافع فردى و گروهى خود سود مى برند.

 

قرآن كريم و روايات اسلامى به دوره ى حساس نوجوانى و جوانى عمر انسان اهميت ويژه اى داده اند. چنان كه حضرت امام صادق(عليه السلام) به يكى از ياران خويش مى فرمايند:

بر تو باد توجه به جوانان; زيرا آنان به هر كار خير از ديگران پيش تازترند.

هم چنين مى فرمايد: چون جوان مسلمان قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آميخته گردد و خداوند متعال او را در زمره ى پيامبران والامقام نزد خود قرار مى دهد و خداوند خود در قيامت مدافع وى باشد.

 

قرآن كريم با طرح الگوهايى از جوانان شايسته، همانند جوانان اصحاب كهف، و برخى از پيامبران جوان الهى و يادآورى برخى از داستان ها و نكات اخلاقى و تربيتى، سيماى جوان شايسته را ترسيم مى كند. گوشه هايى از تبيين سيما و ويژگى هاى يك جوان شايسته از نظر قرآن كريم و نيز روايات اسلامى را در پى مى آوريم.

مجتبی بازدید : 60 شنبه 1392/07/13 نظرات (0)

مقام معظم رهبری فرمودند : من اساسا در بین این خصوصیات مهمی که جوانان دارند، سه خصوصیت را خیلی بارز می بینم. آن سه خصوصیت عبارت است از: انرژی، امید، ابتکار. این سه خصوصیت برجسته درجوان است. اگر واقعا رسانه ها بتوانند این سه خصوصیت عمده را درست هدایت کنند، من خیال می کنم که خیلی راحت می شود یک جوان، راه اسلامی را پیدا کند

مجتبی بازدید : 38 جمعه 1392/07/12 نظرات (0)

نماز حقیقی دست آوردهای ارزشمندی برای نمازگزار راستین به همراه دارد. نوشته‏ای را که در پیش رو دارید، می‏کوشد بازتاب زیبای این ارمغان ملکوتی را در سیره و سخن امام رضا (علیه السلام) به طور خلاصه بیان کند.

برترین عمل

از منظر امام رضا(علیه السلام) هیچ عملی برتر و ارزشمندتر از نماز نیست، چرا که بهترین و میانبرترین راه برای رسیدن به قرب الهی است.

امام رضا(علیه السلام) همواره می‏فرمودند:

«الصّلاة قربان کل تقیٍّ؛ نماز هر انسان پارسائی را به خداوند نزدیک می‏کند.» (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 210)

به همین جهت آن حضرت به ابراهیم بن موسی فرمودند: «لاتۆخرنّ الصّلوة عن اوّل وقتها الی آخر وقتها من غیر علّةٍ علیک، ابدأ باوّل الوقت؛ انجام نماز را بدون علت از اول وقت آن تأخیر نینداز، همیشه در اول وقت آن شروع کن!»(بحارالانوار، ج 49، ص 49)

امام هشتم (علیه السلام) خود نیز چنین بود و به هیچ قیمتی فضیلت نماز اول وقت را از دست نمی‏داد حتی در مهمترین جلسات سیاسی و علمی امام به نماز اول وقت اهمیت می‏داد. روایت زیر نشانگر این واقعیت است:

به دستور مأمون، علمای برجسته از فرقه‏های گوناگون در مجالس مناظره حاضر می‏شدند و امام رضا (علیه السلام) با آن‏ها مناظره و بحث می‏کرد.

برای اقامه نماز در اول وقت هیچگونه عذری برای افراد عادی و مسئولین حکومت اسلامی باقی نمی‏ماند و پیروان آن حضرت نباید از این حقیقت چشم پوشی کرده و به بهانه‏های مختلف آنرا سهل بشمارند

در یکی از مجالس «عمران صابی» که از دانشمندان بزرگ بود، در مجلس حاضر شد و درباره توحید با امام رضا (علیه السلام) وارد گفتگو گردید در آن جلسه امام سۆالهای او را با حوصله، متانت، استدلالهای قطعی و روشن پاسخ داده و او را به سوی توحید متمایل کرده بود هنگامی که بحث و مناظره به اوج خود رسید و چیزی به تحول درونی آن دانشمند زبردست صابئین ]صابئین گروهی هستند که خود را پیرو حضرت یحیی می‏دانند و به دو دسته موحد و مشرک تقسیم شده‏اند گروهی از آنان ستاره پرست هستند. مرکز آنان قبلا شهر حرّان عراق بود ولی امروزه در اهواز و بعضی مناطق دیگر به سر می‏برند. آنها طبق باورهای خود در کنار نهرهای بزرگ زندگی می‏کنند.[ نمانده بود حضرت رضا (علیه السلام) احساس کرد وقت اذان ظهر و هنگام نماز است. بنابراین به مأمون فرمودند: «الصّلاة قد حضرت؛ وقت نماز فرا رسید.»

 

بقیه را در ادامه ی مطلب بخوانید...........

مجتبی بازدید : 61 جمعه 1392/07/12 نظرات (0)

مسئله عریان بودن در قیامت و نه در برزخ در روایات بسیار زیادی مطرح شده است. در روایتی داریم که یکی از همسران پیامبر همین سوال را از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسید. ایشان فرمود: آنجا هر کسی به فکر خود است و وحشت بسیاری وجود دارد .

این مسئله آنقدر افراد را از یکدیگر باز می‌دارد که مانند نظام دنیا چشم چرانی و نگاه وجود ندارد. اما نکته مهمتر این است که در روایات داریم که شیعیان و مؤمنین خالص که ولایت اهل بیت علیهم السلام را دارند پوشیده هستند.

در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که فرمودند:

شیعیان علی [علیه السلام] کسانی هستند که با لباس های سفید در قیامت از قبر ها برانگیخته می‌شوند.

درروایت دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است که: شیعیان ما از قبور برانگیخته می‌شوند در حالی که بدن آنها مستور و پوشیده است.

بنابراین باید تحت ولایت اهل بیت علیهم السلام باشیم و در همین وضعیت از این دنیا برویم تا در میان کسانی باشیم که مستور هستند

مجتبی بازدید : 46 پنجشنبه 1392/07/11 نظرات (1)

از گناهان کبیره‌ای که بر آن وعده‌ عذاب داده شده، استمناء است و آن بیرون کردن منی خود است از راه غیر طبیعی، مانند مالیدن به دست یا سایر اعضاء خود یا به اعضاء دیگری غیر از همسر. در کتاب جواهرالکلام درآخر مبحث حدود می‌نویسد: هر کس به دستش یا عضو دیگرش استمناء کند، باید تعزیر شود. چون کار حرامی بلکه کبیره‌ای را مرتکب شده است.

مجتبی بازدید : 46 یکشنبه 1392/07/07 نظرات (0)

مسمع ابن عبدالملک می گوید: ما بهمراه جمعی در منا دور امام صادق نشسته بودیم . ظرف انگوری کنار امام صادق (ع) بود حضرت میل می کردند ما هم می خوردیم مدتی گذشت فقیری آمد از آنجا رد شد رو کرد به امام صادق و گفت: آقا من فقیرم اگر ممکن است یک مرحمتی بکنید .
حضرت فرمودند : یک خوشه انگور به او بدید تا برود وقتی خوشه انگور را به اودادیم فقیر گفت: آقا من به انگور نیاز ندارم اگر درهمی و دیناری باشد می گیرم؟....

حضرت فرمود: خدا به تو بدهد و به او چیزی نداد فقیر دوباره برگشت و گفت: همان خوشه انگور را بدهید.
حضرت دوباره فرمود: خدا گشایش بدهد به کار شما و به او کمکی نکردند.
مدتی گذشت یک فقیر دیگر آمد رو کرد به امام و گفت: آقا من فقیرم ! یک مرحمتی به ما بکنیدحضرت با دست مبارک خودش سه دانه حبّه انگور کف دست او گذاشت فقیر گفت: الحمدلله رب العالمین .
حضرت فرمود: سر جایت باایست ! حضرت هر دو دست را زیر طبق انگور کرد و به او داد . فقیر دوباره گفت : الحمدلله رب العالمین .
حضرت فرمود: سر جایت باایست.حضرت رو کرد به غلامش و گفت: چقدر پول به همراه داری؟ کیسه پول را در آورد و روی سینی قرار داد.
سپس حضرت فرمود همه پول را به او بده.
این فقیر پول ها را گرفت و گفت : الحمدلله رب العالمین .
حضرت دو باره فرمود : سر جایت باایست !
این بار مسمع می گوید: امام صادق لباس خود را از تن در آورد( امام صادق لباس های گران قیمت می پوشید)
فقیر گفت: خداوند به تو پاداش خیر بدهد ای اباعبد الله ، جعفربن محمد ( کنیه حضرت اباعبد الله است) این بار حضرت فرمود : خوب خدا نگهدار شما، فقیر دیگر الحمد لله نگفت: مسمع می گوید: ما گمان کردیم ، یقین کردیم که این شخص اگر تا فردا صبح می گفت الحمد لله رب العالمین حضرت دائم به او هدیه می داد.



تعداد صفحات : 13

درباره ما
Profile Pic
ایران مذهبی سایتی مفید درزمینه ارائه افکاردینی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیاازاین وبلاگ راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 127
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 18
  • بازدید امروز : 98
  • باردید دیروز : 24
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 201
  • بازدید ماه : 201
  • بازدید سال : 2,406
  • بازدید کلی : 16,821
  • کدهای اختصاصی
    action=http://www.google.com/search>
    Google

    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    ارسال لینک 
    قرآن آنلاین پاسخ به شبهات
    سایت پیشکسوت